در حالی که دهها سال است انفجار نور انقلاب اسلامی جهان بشریت را وارد مرحله جدید از تکامل کرده و به اذعان بسیاری از محققین و بزرگان مقدمه ظهور صغرای امام عصر(عج) را رقم زده و در حال زمینه سازی برای ظهور کبرا می باشد و در ایامی که انقلاب اسلامی ملت ایران ، زمینه ساز بیداری اسلامی شده و به اذعان دوست و دشمن خاورمیانه اسلامی در حال تحقق است و اینک صحبت از تحقق تمدن باشکوه اسلامی عصر ظهور در زمان ما می باشد ، شنیدن بیاناتی که با انکار این حقایق و انکار هرگونه زمینه سازی و فراهم کردن مقدمات برای ظهور ، اعتقاد دارد که بدون هرگونه زمینه سازی ، خداوند مقدمات ظهور را در یک شب فراهم خواهد آورد ، بسیار عجیب می نماید ، حجت الاسلام مهدی پور که نام او را بیشتر بخاطر ترجمه کتاب یوم الخلاص شنیده ایم ، در طی سخنرانی مهرماه سال جاری در سلسله جلسات فرهنگ مهدوی که از سوی موسسه موعود برگزار می شود ، طی اظهاراتی عجیب بیان می کند :
از اون طرف مگه این همه حدیث نداریم ، یصلح الله[امره] فی لیلة ، امر فرج را خداوند یک شبه اصلاح می کند ، اصلا تمهید(زمینه سازی) یعنی چه ، این حدیث معروف که ممهدون ، تمهیدگرند ، مطلقا از منابع شیعه نرسیده ، منحصرا از منابع اهل سنته ، افرادی میان راه را برای امام زمان هموار می کنند ، از ائمه نرسیده ، فقط از اهل سنته ....(1)
ایشان ادعا دارند روایاتی که بیان می کنند در آستانه ظهور مقدمات این امر مبارک توسط شیعیان فراهم خواهد شد ، همگی از منابع اهل سنت بوده و مطلقاً چنین روایاتی در منابع شیعه موجود نیست!
در حالی که به اعتقاد محققین متعدد این ادعا کاملا نادرست و باطل است و روایات متعددی در این زمینه و پیرامون قیام مردم مشرق زمین در منابع معتبر شیعی چون الغیبه نعمانی و الغیبه شیخ صدوق وجود دارد ، محقق برجسته ای چون علامه کورانی به جمع آوری ، تحلیل و تفسیر روایات مذکور پرداخته و اعتقاد دارد که زمینه سازی ظهور توسط ایرانیان مدتی قبل از ظهور آغاز خواهد شد ، به بخشهایی از کتاب عصر ظهور علامه کورانی دقت فرمایید :
ایرانیان و آغاز زمینه سازی برای ظهور حضرت مهدی( علیه السلام)
کلیه منابع روایی شیعه و سنی، پیرامون حضرت مهدی، علیه السلام، اتفاق نظر دارند که آن بزرگوار بعد از نهضتی مقدماتی که برایش به وجود می آید، ظهور می کند... و یاران درفشهایی سیاه، ایرانی اند که زمینه ساز حکومت آن حضرت و آماده کننده مقدمات فرمانروایی وی می شوند. در این روایات، اتفاق است که دو شخصیت وعده داده شده، سید خراسانی و یا هاشمی خراسانی و یاور او شعیب بن صالح هر دو ایرانی هستند... تا پایان روایاتی که مربوط به آنان در منابع شیعه و سنی آمده است.
روایات مربوط به مقدمات ظهور، به سه دسته تقسیم می شود:
الف - روایات مربوط به روی کار آمدن یاران درفشهای سیاه که شیعه و سنی بر آن اتفاق دارند.
ب - روایات مربوط به حکومت یمنی که فقط در منابع شیعه وارد شده است، البته شبیه این روایات، احادیثی در برخی از منابع اهل سنت مبنی بر ظاهر شدن یمنی پس از ظهور حضرت مهدی، علیه السلام.
ج - روایاتی که حاکی از ظاهر شدن و روی کار آمدن زمینه سازان ظهور آن بزرگوار است، بی آنکه آنها را مشخص نماید... اما بزودی متوجه خواهید شد که این روایات بطور عموم دلالت بر یاران ایرانی و یمنی آن حضرت دارد که زمینه ساز حکومت وی هستند.
حکومت زمینه سازان ایرانی، به دو مرحله مشخص تقسیم می شود:
مرحله اول، آغاز نهضت آنان به وسیله مردی از قم، کسی که حرکتش سرآغاز امر ظهور حضرت مهدی، علیه السلام، است، چه اینکه روایات گویای این است که «آغاز نهضت آن حضرت از ناحیه مشرق زمین است».
مرحله دوم، ظاهر شدن دو شخصیت مورد نظر، در بین آنان به نام سید خراسانی و فرمانده نیروهای آن حضرت و جوان گندمگونی که نام وی در روایات، شعیب بن صالح ضبط شده است
در منابع روايتى ما ، اين حديث را سيد بن طاووس در كتاب ملاحم و فتن ص 30 و 117 و مجلسى را بحار ج 51 ص 83 از اربعين حافظ ابونعيم ، روايت بيست و هفتم ، مربوط به آمدن حضرت مهدى (ع) از ناحيه مشرق و مشابه اين را در بحار ج 52 ص 243 از امام باقر (ع) روايت كرده است كه فرمود: «گوئيا مى بينم گروهى از مشرق زمين خروج مى نمايند و طالب حق اند اما آنها را اجابت نمى كنند، مجددا بر خواسته هاشان تاكيد دارند، اما مخالفان نمى پذيرند وقتى چنين وضعى را مشاهده مى كنند شمشيرها را بدوش كشيده در مقابل دشمن مى ايستند اينجاست كه پاسخ مثبت مى گيرند اما اين بار، خودشان نمى پذيرند تا اينكه همگى قيام مى كنند... و درفش هدايت را جز به دست تواناى صاحب شما (حضرت مهدى (ع )) به كسى ديگر نمى سپرند، كشته هاى آنان شهيد محسوب مى شوند اما اگر من آن زمان را درك مى كردم خويشتن را براى يارى صاحب اين اءمر نگه مى داشتم»
از اين روايت ، با تعبيرات مختلف آن چند امر استفاده مى شود: اول : اينكه اين روايت متواتر اجمالى است ، آنچه در اين روايت مضمون عمده آن را تشكيل مى دهد، خبر دادن پيامبر اسلام (ص ) به مظلوميت اهل بيتش بعد از خودشان است و تنها امتى كه حق آنان را استيفاء مى كنند كسانى هستند كه از مشرق به پا خاسته و مقدمه حكومت جهانى پيشواى خود حضرت مهدى (ع ) را مهيا مى نمايند، در پى به قدرت رسيدن همين افراد است كه امام (ع ) ظهور مى كند و آنان درفش خود را تسليم آن حضرت مى نمايند، خداوند بوسيله وجود مقدس وى ، اسلام را به جهانيان معرفى مى كند، او زمين را پر از عدل و داد مى كند. دوم : مراد از اينكه گروهى از مشرق خروج مى كند و داراى درفش هاى سياه اند. ايرانيان مى باشند اين مسئله مورد اتفاق همه صحابه كه اين روايت و غير آن را نقل كرده اند و نزد تابعين كه روايت را از صحابه دريافت نموده اند مى باشد و همچنين مورد اتفاق نظر كليه مؤ لفان بعد از آنان در خلال قرون گذشته بوده است ، بگونه اى كه ماجراى خروج و آمدن اين افراد، در آن زمان اءمرى كاملا روشن و ثابت بوده است . از اين رو يك نفر هم از آنان اشاره نكرده و اينكه ، مراد از اين گروه مثلا اهل تركيه و يا هند و يا جاهاى ديگرى غير از ايران باشد. بلكه عده اى از راويان و مؤ لفان تصريح كرده اند كه آنان ايرانيان هستند حتى نام خراسانيها در تعدادى از فقرات و عبارت هايى كه از حديث ، نقل شده وارد شده است ، چنانكه در روايت مربوط به درفش هاى خراسان خواهد آمد. عصر ظهور ص 247 از سویی دیگر در منابع شیعی ، نعمانی در کتاب الغیبة به سند خود از امام باقر (علیه السلام) روایت کرده است که فرمود:
گویا گروهی را می بینم که از مشرق قیام کرده اند و حق را طلب می کنند که به آنها داده نمی شود و دوباره طلب می کنند باز هم به آنها داده نمی شود وقتی وضع را چنین دیدند اسلحه به دست گرفته و نبرد می کنند و دشمنانشان به خواسته های آنها تن می دهند، ولی آنها قبول نمی کنند تا اینکه خودشان به حکومت برسند و دولت تشکیل دهند و آن حکومت را به کسی مگر به صاحب شما (یعنی امام زمان (عج) ) واگذار نمی کنند و کشته های آنها شهیدند...
حال با روشن شدن نادرستی ادعای حجت الاسلام مهدی پور پیرامون عدم وجود روایات زمینه سازی ظهور در منابع شیعی باید پرسید که ایشان با وجود چنین روایاتی چرا و چگونه چنان مسئله ای را مطرح می نماید.
از سویی دیگر بنا بر دلایل عقلی ، ضرورت زمینه سازی برای واقعه ی عظیمی چون ظهور امام عصر(عج) آنچنان آشکار است که انکار آن بسیار عجیب می نماید ، مقالات زیر به خوبی این مسئله را تبیین کرده است:
بررسی مبانی ضرورت زمینه سازی برای ظهور موعود
نهضت امام خمینی زمینه ساز ظهور دولت حضرت مهدی (عج)
نتیجه عدم اعتقاد به زمینه سازی برای ظهور
در دیدگاه حجت الاسلام مهدی پور ، شیعیان در زمان غیبت هیچ وظیفه و تکلیفی بر دوش ندارند و نهایتاً تکلیفی که بتوان برای آنها در نظر گرفت ، دعا کردن است ، زیرا حتی تلاش برای اصلاح خود نیز در این تفکر نمی گنجد ، زیرا اصلاح افراد مخصوصا در عصر حاضر مستلزم اصلاح جمع و جامعه است و اصلاح جامعه ، مستلزم قیام و درافتادن با طاغوت و ایجاد حکومت اسلامی می باشد که البته خود نوعی زمینه سازی برای ظهور محسوب می گردد ، همچنانکه با دقت در کلمات حجت الاسلام مهدی پور این مسئله آشکار می شود :
یصلح الله[امره] فی لیلة ، امر فرج را خداوند یک شبه اصلاح می کند ، اصلا تمهید(زمینه سازی) یعنی چه ...
در نگاه ایشان اصلاح امور امت اسلامی و زمینه سازی برای ظهور توسط خداوند انجام می گیرد و زمینه سازی برای ظهور نه جزو تکالیف مسلمانان است و نه در حد توان آنهاست که چنین امر عظیمی را به انجام برسانند.
امام زمان(عج) در هنگام ظهور با دانش برتر خود تسلیحات دشمنان را خنثی می کند!
تامل در سایر بیانات حجت السلام مهدی پور ضمن تایید برداشت مذکور ، زوایای دیگری از اعتقادات عجیب ایشان را آشکار می سازد ، ایشان در ضمن سخنرانی دیگری در باب نشانه های ظهور(2) بیان می کند که جنگ حضرت ولی عصر(عج) با شمشیر خواهد بود و آن حضرت با دانش برتری که دارند تسلیحات نظامی دشمنان را خنثی کرده و ضمن نابودی آنها بر دشمن پیروز می شوند ، می بینیم که در نگاه ایشان واقعا هیچ جایی برای حرکت ملتهای مسلمان و زمینه سازی برای ظهور وجود ندارد و هیچ نقشی برای آنها تعریف نمی شود ، آنها فقط باید گوشه ای بنشینند و دعا کنند تا خداوند خود امور را اصلاح کند و زمینه فرج را مهیا سازد و از سویی دیگر در هنگام ظهور نیز تکلیف چندانی ندارند زیرا امام عصر(عج) با دانش برتر خود ضمن خنثی کردن تسلیحات پیشرفته دشمنان آنها را خلع سلاح کرده و براحتی شکست می دهد!
در حالی که آنچه درست بنظر می رسد این است که در برای ظهور حضرت حجت(ع) آنچه نقش اصلی را دارد اراده و خواست و حرکت انسانهاست که خداوند متعال فرمود : إِنَّ اللَّهَ لا يُغَيِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا مَا بِأَنْفُسِهِمْ ، تا انسانها حرکت نکنند و زمینه های ظهور منجی را فراهم نسازند ، خداوند حجت خود را به میان آنها نخواهد فرستاد ، این حقیقت ترجمان دیگر بیان نورانی امام عصر(عج) می باشد آنجا که فرمودند :
اگر چنان چه شیعیان ما – که خداوند توفیق طاعتشان دهد – در راه ایفای پیمانی که بر دوش دارند همدل و یکپارچه میشدند، میمنت ملاقات ما از ایشان به تأخیر نمیافتاد و سعادت دیدار ما زودتر نصیب آنان میگشت. دیداری بر مبنای شناختی راستین و صداقتی از آنان نسبت به ما
اما پیرامون نحوه جنگ حضرت با دشمنانش ، مطمئناً انسانهای طالب ظهور ، مسلمانان و زمینه سازان ظهور نقش مهمی بر عهده دارند ، قرار نیست تنها معجزات الهی و قدرت مافوق بشری امام عصر(عج) فرجام نبرد را مشخص نماید ، که اگر اینگونه بود در زمان پیامبران پیشین و ائمه اطهار(ع) چنین چیزی رخ می داد و غیبتی در کار نبود ، البته حضور ایثارگرانه انسانهای طالب ظهور امدادهای غیبی خداوند و یاری فرشتگان و شهداء را نیز به دنبال خواهد داشت اما نباید فراموش کرد که شرط اصلی و مسئولیت اصلی بر دوش خود انسانهاست و آنها هستند که باید با خواست و حرکت خود زمینه ظهور منجی و پیروزی اش را فراهم کنند در حالی که می بینیم در دیدگاه حجت الاسلام مهدی پور انسانها تقریبا هیچ نقشی ندارند ، ظهور صرفاً به خواست خداست و نابودی دشمنان نیز با دانش و قدرت برتر امام عصر(عج) و هیچ گونه زمینه سازی و تمهیدی نیز در کار نیست.
با اندک تاملی در می یابیم که افکار و عقاید آقای مهدی پور و معتقدان به این تفکر که از دیرباز وجود داشته است با حرکت انقلابی حضرت امام(ره) در سال 42 و پنجه در پنجه طاغوت و استکبار انداختن انقلاب اسلامی در طی چندین دهه تا چه اندازه غریب و بیگانه است.
هرگونه تلاش برای زمینه سازی ظهور در نگاه آقای مهدی پور کاری عبث بوده و به اذعان ایشان این تنها اراده خداوند است که ظهور را رقم می زند و امر ظهور ارتباط چندانی با انسانها و اراده آنها ندارد ، اولین نتیجه چنین اعتقادی سکون و خمودگی و تسلیم تحولات و جور زمان و حاکمان شدن و دوری از هرگونه تلاش برای زمینه سازی ظهور منجی عالم بشریت است.
از سویی دیگر هرگونه تلاش برای زمینه سازی برای ظهور با این دیدگاه به زیر سئوال می رود مخصوصاً زمانی که هزینه های بالای جانی و مالی داشته باشد! در اینجاست که اختلاف فاحش این دیدگاه با دیدگاه بنیانگذار انقلاب اسلامی و رهبر معظم انقلاب که هرگونه مجاهدت و جانفشانی برای زمینه سازی ظهور را امری ارزشمند می دانند ، مشخص می شود.
سیدخراسانی از بلخ یا شهرهای دیگر افغانستان است!
اما از دیگر عقاید عجیب حجت الاسلام مهدی پور ، انتظار حرکت سیدخراسانی از شهر بلخ و یا دیگر شهرهای افغانستان می باشد که در طی سخنرانی بررسی نشانه های ظهور بطور رسمی آن را بیان می کند که بعد از قیام از ایران عبور کرده و به سمت عراق پیش می رود و در آنجا با سفیانی درگیر می شود ، البته آقای مهدی پور به طور آشکار اعتقاد خود را پیرامون حکومت ایرانیان در عصر ظهور و نحوه تعامل سیدخراسانی بلخی با آنان را بیان نمی کند اما ایشان در چند جای سخنرانی خود از حکومتهای ناصالح عصر ظهور می گوید ، وی در بخشی از سخنرانی ، ضمن پرداختن به روایتی چنین بیان می کند :
« هرگز پیمانه ها را کم نمی کنند ، وزن ها و ترازوها را کم نمی کنند ، جز اینکه به خشکسالی و سختی معیشت و ستم زمامداران مبتلا می شوند ، همه اینها را ما داریم تجربه می کنیم ! در اثر اعمالی که از ما سر می زند»(2)
با اندک تاملی می توان دریافت تشابه جالبی میان افکار حجت الاسلام مهدی پور و سیدسلیمان مدنی تنکابنی وجود دارد ، هر دو معتقدند که سیدخراسانی از خارج از ایران قیام می کند ،تنکابنی اعتقاد دارد که شعیب از افغانستان خواهد بود و سیدخراسانی از چین! ، البته تنکابنی به صراحت از عقیده ای منحرف پرده می بردارد و بیان می کند که حکومت روحانیون در آستانه ظهور در ایران ناحق بوده و توسط سیدخراسانی برخواسته از چین به پایان خواهد رسید ! و البته هردو اعتقاد دارند که زمینه سازی خاصی توسط مسلمانان برای واقعه شریف ظهور انجام نخواهد شد و همه چیز بصورت دفعی و آنی و به صورت شورش و انقلاب لحظه ای خواهد بود.
با توجه با اینکه هر دو نفر و مخصوصاً مدنی تنکابنی جهان را در آستانه ظهور می داند( ایشان دو جلد کتاب مژده ظهور را با توقیتهای متعدد و دقیق و البته اشتباه چاپ کرده و خبر از انتشار قریب الوقوع کتاب سوم نیز داده است ، ضمن اینکه استفاده از خواب و ستاره شناسی و جفر و ... به وفور در توقیت های اشتباه ایشان دیده می شود) باید پرسید در بررسی واقعیات میدانی آیا اینک انتظار خروج سیدخراسانی پرچمدار عصر ظهور از میان اهل سنت چین که در بسیاری از ابتدائیات دینی خود هم مانده اند و یا طالبان افغانستان که عملاً مجری طرح های استکبار هستند ، مضحک و بسیار دور از واقعیت نیست؟
http://pishgooei.persianblog.ir/
وبلاگ منحرف سیدسلیمان مدنی تنکابنی ، وی شعیب را از افغانستان می داند و سیدخراسانی را از اهل سنت چین و معتقد است این دو شخصیت در آستان ظهور پس از قیام حکومت روحانیون در ایران را پایان خواهند داد!
البته از سویی دیگر برافراشته شدن پرچم سیاه القاعده و طالبان در افغانستان و ترویج مطالب آخرالزمانی و ظهوری در میان جوانان اهل سنت و تشویق و ترویج آنها به پیوستن به این گروه که اینک نیز در شام و سوریه تداوم دارد و شباهت عجیب و قابل تامل این حرکت با اعتقادات امثال تنکابنی که جریان سیدخراسانی و شعیب را از افغانستان می داند نیز جای تعجب و تامل بسیار دارد و فرضیاتی را مطرح می سازد که البته در مورد آقای تنکابنی با توجه به عقیده آشکار ایشان در ناحق دانستن حکومت ایران قبل از ظهور به نحو تاسف باری تقویت می گردد.
در حالی که محققین برجسته ای چون علامه کورانی مردم ایران در آستانه ظهور پیرامون مردی از قم حلقه زده و انقلابی را پی ریزی خواهند کرد که در ادامه این انقلاب است که دو شخصیت برجسته سیدخراسانی و شعیب از میان آنان برخواسته و ضمن بدست گرفتن امور آخرین مراحل زمینه سازی ظهور را به انجام خواهند رساند ، و اینک درخشش نور انقلاب اسلامی ایران و بدست گرفتن رهبری مسلمانان و مستضعفان جهان از سویی و به چالش کشیدن جهانخواران صهیونیست و نظام سلطه از سویی دیگر بخوبی بر صحت این نظریه مهر تایید می زند.
لزوم زمینه سازی برای ظهور در نگاه امام خمینی(ره)
به اذعان بسیاری از محققین و نزدیکان امام راحل و همچنین مرور بیانات بنیانگذار انقلاب به روشنی دیده می شود که زمینه سازی برای ظهور جایگاه بسیار برجسته ای در آغاز حرکت مبارک امام و ادامه آن و تشکیل حکومت جمهوری اسلامی دارد ، در واقع می توان گفت حضرت امام مهمترین رسالت انقلاب اسلامی را زمینه سازی برای ظهور می دانستند ، امام 74 روز قبل از رحلت تصریح میکنند که هدف از این انقلاب ایجاد حکومت جهان اسلام به پرچمداری حضرت حجت است :
مسئولان ما باید بدانند که انقلاب ما محدود به ایران نیست و انقلاب مردم ایران نقطه شروع انقلاب بزرگ جهان اسلام به پرچمداری حضرت حجت است
و شما آقایان اگر توقع دارید كه در یك شب همه امور بر طبق اسلام و احكام خداوند تعالی متحول شود یك اشتباه است ، و در تمام طول تاریخ بشر چنین معجزه ای روی نداده است و نخواهد داد. و آن روزی كه ان شاءالله تعالی مصلح كل ظهور نماید، گمان نكنید كه یك معجزه شود ویكروزه عالم اصلاح شود؛ بلكه با كوششها و فداكاریها، ستمكاران سركوب ومنزوی می شوند .
وصیت نامه سیاسی الهی امام خمینی (ره)
از سخناني كه حضرت امام(ره) در دورههاي مختلف انقلاب اسلامي ايراد فرمودند، به خوبي استفاده ميشود كه ايشان برپايي انقلاب اسلامي و استقرار نظام جمهوري اسلامي در ايران را دو منزلگاه در طريق رسيدن به سر منزل مقصود و تشكيل حكومت عدل مهدوي ميدانست و بر اين باور بود كه بايد با اجراي كامل احكام اسلامي در عصر غيبت، زمينه را براي ظهور امام مهدي(ع) فراهم آورد. در اينجا برخي از اين سخنان را مرور ميكنيم: «اميدوارم كه اين انقلاب يك انقلاب جهاني بشود و مقدمه براي ظهور حضرت بقيهالله ـ ارواحنا له الفداء ـ باشد». 3 «اميد است كه اين انقلاب جرقه و بارقهاي الهي باشد كه انفجاري عظيم در تودههاي زير ستم ايجاد نمايد و به طلوع فجر انقلاب مبارك حضرت بقيـ[الله ـ ارواحنا لمقدمه الفداء ـ منتهي شود». 4 «من اميدوارم كه ما به مطلوب حقيقي برسيم و متصل بشود اين نهضت به نهضت بزرگ اسلامي و آن نهضت ولي عصر(ع) هست» .5 «ان شاءالله اسلام را آن طور كه هست در اين مملكت پياده كنيم و مسلمين جهان نيز اسلام را در ممالك خودشان پياده كنند... و زور و ظلم و جور از دنيا برطرف بشود و مقدمه باشد براي ظهور ولي عصر ـ ارواحنا له الفداء ـ » .6 «خداوندا بر ما منت بنه و انقلاب اسلامي ما را مقدمه فروريختن کاخهاي ستم جباران و افول ستاره عمر متجاوزان در سراسر جهان گردان و همه ملتها را از ثمرات و برکات وراثت و امامت مستضعفان برخوردار فرما». 7 «خداوند همه ما را از قيدهاي شيطاني رها فرمايد تا بتوانيم اين امانت الهي را به سر منزل مقصود برسانيم و به صاحب امانت، حضرت مهدي موعود ـ ارواحنا لمقدمه الفداء ـ رد كنيم». 8
«مسئولان ما بايد بدانند كه انقلاب ما محدود به ايران نيست. انقلاب مردم ايران، نقطه شروع انقلاب بزرگ جهان اسلام به پرچمداري حضرت حجّت ـ ارواحنا له الفداء ـ است كه خداوند بر همه مسلمانان و جهانيان منت نهد و ظهور و فرجش را در عصر حاضر قرار دهد، مسائل اقتصادي و مادي اگر لحظهاي مسئولين را از وظيفهاي كه بر عهده دارند، منصرف كند، خطري بزرگ و خيانتي سهمگين را به دنبال دارد. بايد دولت جمهوري اسلامي تمامي سعي و توان خود را در اداره هر چه بهتر مردم بنمايد و اين بدان معنا نيست كه آنها را از اهداف عظيم انقلاب كه ايجاد حكومت جهاني اسلام است، منصرف كند». 10
3. صحيفه نور ، ج، 16، ص 88. 4.همان، ج 15، ص 75. 5.همان، ج 12، ص 175. 6.همان، ج 15، ص 170. 7.همان، ج 20، ص 118. 8.همان، ج 19، ص 11. 9.همان، ج 18، صص 11 و 12. 10.همان، ج 21، ص 108.
لزوم زمینه سازی برای ظهور در نگاه مقام معظم رهبری(مدظله)
مطمئناً شاهراه نورانی ولایت فقیه ، بهترین و آسان ترین و البته تنها راه رسیدن به دنیای زیبای ظهور می باشد ، تامل در بیانات نورانی ولی امر مسلمین(مدظله) بخوبی بی راهه های موجود را روشن می سازد و پاسخ بسیاری از تفکرات ، ادعاها و اظهارنظرهای نادرست را در خود دارد :
اعتقاد به امام زمان، به معنای گوشه گیری نیست. جریانهای انحرافی قبل از انقلاب تبلیغ می كردند، الان هم در گوشه و كنار تبلیغ می كنند كه امام زمان می آید و اوضاع را درست می كند؛ ما امروز دیگر چه كار كنیم! چه لزومی دارد ما حركتی بكنیم! این مثل آن است كه در شب تاریك، انسان چراغ روشن نكند؛ چون فردا بناست خورشید عالمتاب بیاید و روز بشود و همۀ دنیا را روشن می كند. خورشیدِ فردا، ربطی به وضع كنونی من و شما ندارد. امروز اگر ما می بینیم در هر نقطۀ دنیا ظلم و بی عدالتی و تبعیض و زورگویی وجود دارد، اینها همان چیزهایی است كه امام زمان برای مبارزه با آنها می آید. اگر ما سرباز امام زمانیم، باید خود را برای مبارزه با اینها آماده كنیم.
http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=1192
امام زمان مىآيد انجام مىدهد، يعنى چه؟! امروز تكليف شما چيست؟ شما امروز بايد چه بكنى؟ شما بايد زمينه را آماده كنى، تا آن بزرگوار بتواند بيايد و در آن زمينه آماده، اقدام فرمايد. از صفر كه نمىشود شروع كرد! جامعهاى مىتواند پذيراى مهدى موعود ارواحنافداه باشد كه در آن آمادگى و قابليت باشد، والّا مثل انبيا و اولياى طول تاريخ مىشود. چه علّتى داشت كه بسيارى از انبياى بزرگ اولىالعزم آمدند و نتوانستند دنيا را از بديها پاك و پيراسته كنند؟ چرا؟ چون زمينهها آماده نبود. چرا اميرالمؤمنين علىبنابىطالب عليهالصّلاةوالسّلام در زمان خودش؛ در همان مدّت كوتاه حكومت با آن قدرت الهى، با آن علم متّصل به معدن الهى، با آن نيروى اراده، با آن زيباييها و درخشندگيهايى كه در شخصيت آن بزرگوار وجود داشت و با آن توصيههاى پيامبر اكرم درباره او - نتوانست ريشه بدى را بخشكاند؟ خودِ آن بزرگوار را از سر راه برداشتند! «قتل فى محراب عبادته لشدّة عدله(2)». تاوان عدالت اميرالمؤمنين، جان اميرالمؤمنين بود كه از دست رفت! چرا؟ چون زمينه، زمينه نامساعد بود. زمينه را نامساعد كرده بودند.
پس مىشود زمينهها را فراهم كرد. وقتى چنين زمينههايى انشاءاللَّه گسترش پيدا كند، زمينه ظهور حضرت بقيةاللَّه ارواحنافداه نيز پديد مىآيد و مسأله مهدويت - اين آرزوى ديرين بشر و مسلمين - تحقّق مىيابد.
http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=2865
این زمینه ها وقتی آماده شد، آن وقتی كه معلوم شد در مقابل قدرت مادی متسكبران عالم، زمینه ی این وجود دارد كه آحاد بشر بتوانند بر روی حرف حق خود بایستند، آن روز، روز ظهور امام زمان است آن روز، روزی است كه منجی عالم بشریت به فضل پروردگار ظهور كند و پیام او همۀ دلهای مستعد را كه در همه جای جهان هستند، به خود جذب كند و آن وقت دیگر قدرتهای ستمگر، قدرتهای زورگو، قدرتهای متكی به زر و زور نتوانند حقیقت را – آن چنانی كه قبل از آن همیشه كرده اند – با فشار زر و زور خود به عقب بنشانند یا مكتوم نگهدارند.
http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=1192
خداى متعال آنقدر عظمت در اجتماع يك ملت مؤمن گنجانده، كه آن را با نصرت خود مقايسه كرده است؛ «هوالّذى ايّدك بنصره و بالمؤمنين»(2). اين روحيه را نگهداريد. تا شما ملت ايران، اين اتحاد و آمادگى براى انجام كارهاى بزرگ را داريد، همهى آرزوهاى انبيا و اوليا(ع) به دست شما قابل عمل است. آمال بزرگ آنان، استقرار عدل جهانى و نجات مستضعفان و نابودى ظلم در سطح عالم بود. البته وعدهى الهى حق است و استقرار عدل جهانى فقط در دوران ظهور حضرت بقيةاللَّه(ارواحنالهالفداء) انجام خواهد گرفت؛ اما يك ملت مؤمن و مبارز مىتواند زمينه را براى تشكيل آن حكومت فراهم كند؛ همچنان كه ملت ايران تاكنون توانسته و بر خيلى از مشكلات فايق آمده است.
http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=2118
شما جوانان عزيز كه در آغاز زندگى و تلاش خود هستيد، بايد سعى كنيد تا زمينه را براى آنچنان دورانى آماده كنيد؛ دورانى كه در آن، ظلم و ستم به هيچ شكلى وجود ندارد؛ دورانى كه در آن، انديشه و عقول بشر، از هميشه فعالتر و خلاقتر و آفرينندهتر است؛ دورانى كه ملتها با يكديگر نمىجنگند؛ دستهاى جنگافروز عالم - همانهايى كه جنگهاى منطقهيى و جهانى را در گذشته به راه انداختند و مىاندازند - ديگر نمىتوانند جنگى به راه بيندازند؛ در مقياس عالم، صلح و امنيت كامل هست؛ بايد براى آن دوران تلاش كرد. قبل از دوران مهدى موعود، آسايش و راحتطلبى و عافيت نيست. در روايات، «والله لتمحصن» و «والله لتغربلن» است؛ بشدت امتحان مىشويد؛ فشار داده مىشويد. امتحان در كجا و چه زمانى است؟ آن وقتى كه ميدان مجاهدتى هست. قبل از ظهور مهدى موعود، در ميدانهاى مجاهدت، انسانهاى پاك امتحان مىشوند؛ در كورههاى آزمايش وارد مىشوند و سربلند بيرون مىآيند و جهان به دوران آرمانى و هدفى مهدى موعود(ارواحنافداه) روزبهروز نزديكتر مىشود؛ اين، آن اميد بزرگ است؛ لذا روز نيمهى شعبان، روز عيد بزرگ است.
http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=7684
شما مردم عزیز – بخصوص شما جوانها – هر چه كه در صلاح خود، در معرفت و اخلاق و رفتار و كسب صلاحیتها در وجود خودتان بیشتر تلاش كنید این آینده را نزدیكتر خواهید كرد، اینها دست خود ماست اگر ما خودمان را به صلاح نزدیك كنیم، آن روز نزدیك خواهد شد همچنان كه شهدای ما با فدا كردن جان خودشان آن روز را نزدیك كردند، آن نسلی كه برای انقلاب آن فداكاریها را كردند، با فداكاریهای خودشان آن آینده را نزدیكتر كردند هر چه ما كار خیر و اصلاح درونی خود و تلاش برای اصلاح جامعه انجام بدهیم آن عاقبت را دایما نزدیكتر می كنیم.
http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=1192
انسانهای مأیوس نمی توانند هیچ حركتی در راه اصلاح انجام بدهند. آن چیزی كه انسانها را وادار به كار و حركت می كند، نور و نیروی امید است. اعتقاد به مهدی موعود، دلها را سرشار از نور امید می كند. برای ما كه معتقد به آیندۀ حتمی ظهور مهدی موعود (علیه السلام) هستیم، این یأسی كه گریبانگیر بسیاری از نخبگان دنیاست ، بی معناست. ما می گوییم نخیر، می شود نقشۀ سیاسی دنیا را عوض كرد؛ می شود با ظلم و مراكز قدرت ظالمانه درگیر شد و در آینده نه فقط این معنا امكان پذیر است، بلكه حتمی است. وقتی ملتی معتقد است نقشۀ ظالمانه و شیطانیِ امروز در كل عالم قابل تغییر است، آن ملت شجاعت پیدا می كند دست تقدیر، تسلط بر ستمگران را برای همیشه به طور مسلّم ننوشته است.
http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=1192
ما نباید فكر كنیم كه چون امام زمان خواهد آمد و دنیا را پر از عدل و داد خواهد كرد، امروز وظیفه ای نداریم؛ نه، به عكس، ما امروز وظیفه داریم در آن جهت حركت كنیم تا برای ظهور آن بزرگوار آماده شویم. شنیده اید، در گذشته كسانی كه منتظر بودند، سلاح خود را همیشه همراه داشتند؛ این یك عمل نمادین است و معنایش این است كه انسان از لحاظ علمی و فكری و عملی باید خود را بسازد و در میدانهای فعالیت و مبارزه، آماده به كار باشد.
http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=1192
بزرگترین وظیفۀ منتظران امام زمان این است كه از لحاظ معنوی و اخلاقی و عملی و پیوندهای دینی و اعتقادی و عاطفی با مؤمنین و همچنین برای پنجه درافكندن با زورگویان، خود را آماده كنند. كسانی كه در دوران دفاع مقدس، سر از پا نشناخته در صفوف دفاع مقدس شركت می كردند، منتظران حقیقی بودند. كسی كه وقتی كشور اسلامی مورد تهدید دشمن است، آمادۀ دفاع از ارزشها و میهن اسلامی و پرچم برافراشتۀ اسلام است، او می تواند ادعا كند كه اگر امام زمان بیاید، پشت سر آن حضرت در میدانهای خطر قدم خواهد گذاشت.............
كسی كه در انتظار آن مصلح بزرگ است، باید در خود زمینه های صلاح را آماده كند و كاری كند كه بتواند برای تحقق صلاح بایستد.
http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=1192
ملت ايران به فضل پروردگار، با هدايت الهى، با كمكهاى معنوى غيبى و با ادعيهى زاكيه و هدايتهاى معنوى ولىاللهالاعظم ارواحنافداه خواهد توانست تمدن اسلامى را بار ديگر در عالم سربلند كند و كاخ با عظمت تمدن اسلامى را برافراشته نمايد. اين، آيندهى قطعى شماست. جوانان، خودشان را براى اين حركت عظيم آماده كنند. نيروهاى مؤمن و مخلص، اين را هدف قرار دهند.
http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=7733
ما آن وقتى مىتوانيم حقيقتاً منتظر به حساب بياييم كه زمينه را آماده كنيم. براى ظهور مهدى موعود(ارواحنافداه) زمينه بايد آماده بشود؛ و آن عبارت از عمل كردن به احكام اسلامى و حاكميت قرآن و اسلام است. اولين قدم براى حاكميت اسلام و براى نزديك شدن ملتهاى مسلمان به عهد ظهور مهدى موعود (ارواحنافداه و عجّلاللَّهفرجه)، بهوسيلهى ملت ايران برداشته شده است؛ و آن، ايجاد حاكميت قرآن است؛
http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=7733
درس ديگر اعتقاد به مهدويت و جشنهاى نيمهى شعبان براى من و شما اين است كه هر چند اعتقاد به حضرت مهدى ارواحنافداه يك آرمان والاست و در آن هيچ شكى نيست؛... اما اين آرمانى است كه بايد به دنبال آن عمل بيايد. انتظارى كه از آن سخن گفتهاند، فقط نشستن و اشك ريختن نيست.
http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=7733
انتظار به معناى اين است كه ما بايد خود را براى سربازى امام زمان آماده كنيم.. سربازى منجى بزرگى كه مىخواهد با تمام مراكز قدرت و فساد بينالمللى مبارزه كند، احتياج به خودسازى و آگاهى و روشنبينى دارد... ما نبايد فكر كنيم كه چون امام زمان خواهد آمد و دنيا را پر از عدل و داد خواهد كرد، امروز وظيفهاى نداريم؛ نه، بعكس، ما امروز وظيفه داريم در آن جهت حركت كنيم تا براى ظهور آن بزرگوار آماده شويم. اعتقاد به امام زمان به معناى گوشهگيرى نيست. ...امروز اگر ما مىبينيم در هر نقطهى دنيا ظلم و بىعدالتى و تبعيض و زورگويى وجود دارد، اينها همان چيزهايى است كه امام زمان براى مبارزه با آنها مىآيد. اگر ما سرباز امام زمانيم، بايد خود را براى مبارزه با اينها آماده كنيم.
http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=7733
ما آن وقتی می توانیم حقیقتا منتظر به حساب بیاییم كه زمینه را آماده كنیم. برای ظهور مهدی موعود (ارواحنا فداه) زمینه باید آماده بشود، و آن عبارت از عمل كردن به احكام اسلامی و حاكمیت قرآن و اسلام است. همان طور كه عرض كردم، فرموده اند: (والله لتمحصن) و (والله لتغربلن) این تمحیص و این امتحان بزرگ كه مریدان و شیعیان ولی عصر (ارواحنا فداه) با آن مواجه هستند همان امتحان تلاش برای حاكمیت اسلام است. برای حاكمیت اسلام باید كوشش كنید، ملت بزرگ ما این یك قدم را برداشتند.
http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=1192
.............
پ . ن :
- در طی سخنرانی در مورد نشانه های ظهور حجت الاسلام مهدی پور بیان می کنند که در جلسات از بنده در مورد نقل قولهای آیت الله بهجت در مورد ظهور می پرسند که بنده هم می گویم که همه دروغ است ، در حالی که آیت الله بهجت طی فیلمی یکی از اصلی ترین نقل قولها را تایید می فرمایند ، هرچند برخی از نقل قولهای عامیانه از ایشان احتمالا اشتباه است اما برخی از آنها مخصوصاً آنهایی که توسط بزرگانی چون آیت الله ناصری ، آیت الله صدیقی ، استاد پناهیان و ... که مورد وثوق هستند ، نقل شده است ، قابل اطمینان بوده و دروغ دانستن آنها صحیح نیست.
- در مورد سفیانی حجت الاسلام مهدی پور مطالبی بیان می کند که چندان با روایات همخوانی ندارد ، وی خروج سفیانی را 8 ماه قبل از ظهور می داند ، اگر ظهور را به معنای قیام بگیریم که در روز عاشورا واقع خواهد شد ، باز 8 ماه با ماه رجب که زمان قیام سفیانی است ، همخوانی ندارد و اگر ظهور را به معنای ظهور بگیریم که بقول ایشان در 23 ماه مبارک رمضان واقع خواهد شد باز زمان 8 ماه با ماه رجب هماهنگ نیست ، از سویی دیگر آقای مهدی پور مدت زمان حرکت سفیانی را 5 سال می داند که این مدت بنا بر روایات شریف و اجماع محققین 15 ماه بیشتر نیست ، از سویی دیگر ایشان زمان کشته شدن سفیانی را یک ماه بعد از ظهور ذکر می کند که این مسئله نیز با روایات همخوانی ندارد.
- در سه ساعت سخنرانی حجت الاسلام مهدی پور پیرامون ظهور و نشانه هایش ، حتی یک کلمه پیرامون انقلاب اسلامی و تاثیر آن بر ظهور وجود ندارد که این مسئله جای تاسف بسیار دارد که چرا این عزیزان حقیقت به این روشنی را نمی بینند.
- از دوستانی که به انقلاب اسلامی و نقش عظیم آن در زمینه سازی برای ظهور اعتقاد دارند انتظار می رود در این زمینه دقت بیشتری مبذول دارند.
- ما اعتقاد داریم گروه منحرفی چون گروه احمدالحسن یمانی که مجری طرح های استکبار است ، آنقدر رسواست که نیازی به تببین بیشتر آن حداقل در داخل ایران وجود ندارد ، آنچه بسیار ضروری به نظر می رسد ، تبیین فرمایشات بسیار دقیق و راهگشای ولی امرمسلمین(مدظله) می باشد که دیدگاههای بسیار مهم و قابل توجهی در عرصه مهدویت داشته و نیاز است تا با تببین و برجسته کردن آنها ، اصول کلی حرکت در عرصه مهدویت استخراج شود که متاسفانه در این عرصه کم کاریهای بسیاری دیده می شود.
.............
منابع :
(1) پرده برداری از سیمای احمد الحسن یمانی/ حجت الاسلام مهدی پور /فایل صوتی
(2) آخرالزمان و نشانه های ظهور / حجت الاسلام مهدی پور / فایل صوتی
آخرالزمان و نشانه های ظهور / حجت الاسلام مهدی پور